KGM, fram till 2022 känt som SsangYong, är ett av Sydkoreas äldsta bilmärken med en historia som sträcker sig tillbaka till 1954. Den globala närvaron har gjort KGM till en betydande aktör inom fordonsindustrin med representation i närmare 130 länder.

2022 började en ny era när KGM antog sitt nya namn under ny ägare, KG Group. Namnbytet representerar en nystart och ökad inriktning på innovation, kvalitet och ett nytt designkoncept "Go Tough". KGM är etablerat som en pionjär inom fyrhjulsdrift med en historia som sträcker sig till 1980-talet. 

Som en del av sin globala strategi har KGM öppnat kontor och distributionskanaler på ett stort antal marknader runt om i världen.

KGM expanderar kraftigt under den nya företagsledningen och kommer att lansera fyra nya elektriska fordon inom en 2-årsperiod. En ny EV-plattform, anpassad för både 2wd och 4wd, är grunden för att kunna utvidga modellprogrammet. Plattformen erbjuder en effektiv batterikonfiguration som medger mer utrymme inuti fordonet än tidigare. Den förväntade laddhastigheten överstiger 300 kW, mer detaljerade specifikationer kommer att presenteras under 2024.

Sverigepremiären inleds med lanseringen av två modeller – Musso Grand och Rexton. Båda modellerna utmärker sig som förträffliga drag och terrängbilar med kraftfull dragkapacitet på 3 000 kg och inkopplingsbar fyrhjulsdrift med lågväxel. Musso Grand är tänkt att representera den perfekta kombinationen av design, prestanda och säkerhet medan Rexton är ett mycket bra alternativ i den stora SUV-klassen, där terrängegenskaper värderas högt. 

Musso Grand kommer också att erbjudas med tillval av CNG-paket, vilket möjliggör tankning och körning på biogas tillsammans med konventionell diesel. Med detta paket kommer fordonsskatten för Musso Grand att vara 1496 kr per år.

Lanseringen av Musso Grand och Rexton i Sverige stödjer KGM:s övergripande strategi att leverera högkvalitativa, slitstarka och pålitliga fordon som inte bara möter kundernas behov utan överträffar deras förväntningar, säger Petter Nordesjö, vd KGM Sverige. 
Reza Sedighha, försäljningschef KGM Sverige, avslutar med, Vi ser fram emot att introducera dessa modeller på den nordiska marknaden och vara en del av KGM:s långsiktiga etablering och framgångsrika framtid i regionen.

Lanseringen i Sverige kommer inledningsvis att omfatta ett 10-tal återförsäljare. Fler försäljningsställen kommer att tillkomma under 2024.



Om KGM:

Bilmärket SsangYong etablerades 1954, och är den tredje största biltillverkaren i Sydkorea. Idag är bilmärket känt som KGM. Företaget har utvecklat fyrhjulsdrivna fordon sedan 1980-talet och är känt för innovativ teknik och god kvalitet. KGM ägs idag av industrijätten KG Group.
Bilmärket har omfattande distribution i såväl Europa som i resten av världen och är nu verksamt i 126 länder.

Om RSA:

RSA är en nordeuropeisk bilimportör och är distributör av KGM i Norge, Sverige och Danmark. RSA är ett privatägt företag med en historia som går tillbaka till 1936 och har under åren utvecklat starka varumärken på flertalet marknader i norra Europa. Sedan starten har mobilitet och transport varit utgångspunkten genom företagets alla faser.
RSA har idag sitt huvudkontor i Drammen, Norge och har väl etablerade kontor i Sverige, Danmark, Finland, Polen och Tyskland. RSA har byggt upp ett stort återförsäljarnätverk som sträcker sig över norra Europa med varumärkena Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD och JAC.