Idag öppnade Seoul Mobility Show för pressen i Sydkorea. Där KGM presenterar en aggressiv produktplan med ett flertal nya modeller. RSA är på plats med representanter från Norge, Sverige och Danmark.

Förra veckan släpptes nyheten att RSA startar upp som importör av KGM (tidigare SsangYong) i de skandinaviska länderna. KG Group är de nya ägarna till det sydkoreanska bilmärket och lanserar det nu som KGM i en helt ny skepnad. De har annonserat en expansiv och offensiv produktplan, och idag presenterar de ett flertal nya modeller på Seoul Mobility Show.

Petter Nordesjö är VD för RSA Sverige, och är på plats i Seoul tillsammans med Mr. Kwak, ägare till KG Group, och Mr. Jeong, president för KGM.

-Med en så expansiv produktplan som KGM nu lanserar kommer dessa modeller att passa den svenska bilmarknaden väl. Det råder ingen tvekan om att KGM menar allvar med denna stora satsning, tillägger han.

KGM har bekräftat lanseringen av fyra nya elektriska fordon inom en snar framtid, och besökare på evenemanget kunde se produktionsmodeller och konceptversioner av de kommande nyheterna.

KGM avtäckte bland annat Torres i en eldriven version med namnet Torres EVX, och kan äntligen presentera mer information om den nya suven. Torres EVX är en rymlig mellanklass-SUV med bra utrymme och en tuff terrängdesign. Bilen är 4,7 meter lång. Den kommer med ett 73,4 kW batteripaket och förväntas leverera en räckvidd på 420-500 km (WLTP). Interiören består bland annat av en stor, dubbel panoramaskärm. Priset på Torres EVX kommer att bekräftas under Q3/Q4 och bilen beräknas komma till Sverige i slutet av året.

Besökare på evenemanget fick också se flera konceptmodeller som planeras börja säljas de kommande två åren. Man kunde bland annat se O100 – en elektrisk pickup med fyrhjulsdrift. F100 - en stor eldriven SUV som är utformad med en futuristisk design, vilket bland annat märks i strålkastarna som bygger på så kallade "ljusblock". Dessutom visades KR10, en mellanstor elektrisk SUV med retrodesign.

KGM presenterade även sin nya EV-plattform på Seoul Mobility Show. Plattformen är utrustad med två motorer, och kan växla mellan två- och fyrhjulsdrift beroende på körförhållandena. Den effektiva cellkonfigurationen i batteristrukturen ger mer utrymme inuti. Plattformen förväntas komma med en laddningshastighet på över 300 kW, men här återstår tester innan slutliga specifikationer är klara.

– KGM markerar nu starten på en ny era. Introduktionen av dessa modeller, liksom den nya 4x4 EV-plattformen, kommer att lägga grunden för att KGM blir en mycket konkurrenskraftig aktör på den svenska bilmarknaden, säger Nordesjö.


Om KGM

Bilmärket SsangYong etablerades 1954, och är en av de tre största biltillverkarna i Sydkorea. Idag är bilmärket känt som KGM. Företaget har utvecklat fyrhjulsdrivna fordon sedan 1980-talet och är känt för innovativ teknik och god kvalitet. KGM ägs idag av industrijätten KG Group.
Bilmärket har omfattande distribution i Europa och resten av världen och är nu verksamt i 126 länder.


Om RSA

RSA är en nordeuropeisk bilimportör och är distributör av KGM i Norge, Sverige och Danmark. Som ett privatägt företag med en historia som går tillbaka till 1936 har RSA utvecklat starka varumärken på många marknader. Sedan starten har mobilitet och transport varit utgångspunkten genom företagets alla faser.
RSA har idag sitt huvudkontor i Drammen, Norge och har även väletablerade kontor i Sverige, Danmark, Finland, Polen och Tyskland. RSA har redan byggt upp ett stort återförsäljarnätverk som sträcker sig över norra Europa med varumärkena Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD och JAC.